VW-TEAM-KUTNO

forum fanów VW , AUDI , SEAT, SKODA czyli aut grupy VAG


  • Index
  •  » PORADY
  •  » wymiana tulei tylnej belki - metoda termiczna (FOTO)

#1 2010-04-25 12:17:49

prezesso

vwfan

9401983
Skąd: Łęczyca
Zarejestrowany: 2008-04-09
Posty: 138
auto: MK3
silnik: ABD

wymiana tulei tylnej belki - metoda termiczna (FOTO)

Witajcie

W sobotę postanowiłem zaoszczędzić 100 zł za wymianę tulei u mechaniora i sam się zabrałem za wymianę.
Obrałem metodę termiczną wymiany zamiast typowej prasy.

Przy okazji wymiany można zaopatrzyć się w nowe linki ręcznego oraz spray do pomalowania tylnych bębnów.

Potrzebne narzędzia:

- 2 x klucz płaski/oczkowy 19 (śruby trzymająca tylną belkę)
- 2 x klucz płaski/oczkowy 17 (śruby trzymające amortyzator)
- 2 x płaski/oczkowy 10 (rozkontrowanie linki hamulca ręcznego oraz przewodu hamulcowego prz bębnie)
- 1 x płaski/oczkowy 11 (odkręcenie przewodu hamulcowego przy bębnie)
- młotek bo bez niego nie robota
- lewarek samochodowy
- drugi lewarek (do podlewarowania belki)
- papier ścierny granulacji 200-300
- zamrażarka/zamrażalnik (każdy na pewno ma w domu)
- butla + palnik (do podgrzania końców tylnej belki)
- podstawki/podpórki (dla zabezpieczenia auta pod spodem)
- WD-40 (do zapieczonych śrub)
- pusta butelka (np. po napoju lub benzynce ekstrakcyjnej do złapania płynu hamulcowego)
- jakiś cienki wcześniej wystrugany patyczek (do zatkania przewodu hamulcowego)

Zaczynamy od wrzucenia nowych tulei do zamrażalnika (wystarczy pół godziny przed włożeniem ich do belki).

Podnosimy auto dość wysoko zdejmujemy koła i zabezpieczamy auto, aby nam nie spadło na głowę

http://img197.imageshack.us/img197/9564/20100424003.th.jpg

Następnie luzujemy śruby tylnej belki nie wyciągając ich (klucze 19)

http://img263.imageshack.us/img263/7744/20100424000.th.jpg

odkręcamy amortyzator od belki (klucze 17)

http://img443.imageshack.us/img443/3529/20100424001.th.jpg

odkręcamy przewód hamulcowy (klucz 10 lub 11) i szykujemy pustą butelkę i patyczek do zatkania przewodu

http://img685.imageshack.us/img685/4632/20100424007.th.jpg

http://img219.imageshack.us/img219/5402/20100424008.th.jpg

odczepiamy przewód hamulcowy wyciągając zawleczkę do góry

http://img512.imageshack.us/img512/3117/20100424002.th.jpg

oraz odczepiamy od belki z plastikowych zatrzasków

http://img20.imageshack.us/img20/7968/20100424009.th.jpg

odczepiamy linkę ręcznego wewnątrz auta (2 x klucz płaski 10)

http://img62.imageshack.us/img62/7758/20100424006.th.jpg

zabezpieczamy belkę drugim lewarkiem, abo nie spadła po wyjęciu śrub

http://img263.imageshack.us/img263/5678/20100424011.th.jpg

jak już mamy wszystko odkręcone, tj. amortyzator, przewody hamulcowe, linkę ręcznego wewnątrz możemy zabrać się za wyjęcie śrub mocujących belkę

http://img402.imageshack.us/img402/870/20100424010.th.jpg

Jeżeli już mamy belkę na zewnątrz zabieramy się za wyjmowanie starych tulei. U mnie wymieniane były 2 lata temu, mechanik wprasowywał je praską smarując tuleje smarem, także mi wyjęcie starych tulei poszło łatwo wybijając je młotkiem.
W cięższych przypadkach jest tak, ze środek z gumą wypada sam, a zostaje tylko zewnętrzna część tulei. Ten element nacinamy wzdłuż i wybijamy przecinakiem ze środka belki.

http://img710.imageshack.us/img710/7760/20100424013.th.jpg

Po wyjęciu starych tulei czyścimy miejsce papierem ściernym na gładko, aby nie było żadnych zadziorów.

http://img522.imageshack.us/img522/4966/20100424014.th.jpg

Palnikiem podgrzewamy dość mocno miejsce gdzie spocznie nowa tuleja

http://img171.imageshack.us/img171/2166/20100424015.th.jpg
Gdy belka będzie mocno nagrzana druga osoba przynosi nam tuleję z zamrażalnika.
Przykładamy ją do otworu belki i natychmiast po zaprzestaniu grzania nabijamy ją młotkiem (2-3 uderzenia), nowa tuleja powinna wejść do końca. Czynność powinno się wykonać w jak najkrótszym czasie, ponieważ jak belka złapie zimno z tulei to momentalnie się zaciska i tuleja może być wciśnięta tylko do połowy, a wtedy wybijanie i robota od nowa.

http://img442.imageshack.us/img442/7186/20100424016.th.jpg

Jak mamy nową tuleję na miejscu możemy przekładać linki ręcznego na nowe

Odczepiamy stare linki od belki oraz odkręcamy śrubę bębna, zdejmujemy bęben, odczepiamy starą linkę, zaczepiamy nową i zakładamy bęben przykręcając śrubę i ją zabezpieczając.

http://img199.imageshack.us/img199/4695/20100424018.th.jpg
http://img535.imageshack.us/img535/456/20100424019.th.jpg

Potem zakładamy belkę do auta. Radzę wziąć sobie do pomocy drugą osobę po podtrzymania belki pod autem w celu włożenia śrub mocujących ją do auta.
Ja męczyłem się sam kładąc belkę na drewnianych klockach i lewarując ją do góry w celu założenia śrub mocujących.

UWAGA!!
Śrub nie dokręcamy na max. Niech śruby mocujące belkę będą luźno. Dokręcamy je dopiero po postawieniu auta na kołach!

Po skręceniu wszystkiego (linka ręcznego, przewody hamulcowe, amortyzator) możemy pomalować bębny lakierem do wysokich temperatur.

http://img689.imageshack.us/img689/107/20100424020.th.jpg
http://img249.imageshack.us/img249/2295/20100424021.th.jpg


Na końcu podkładamy pod koła drewniane klocki (abyśmy mieli więcej miejsca do dokręcenia śrub).

http://img682.imageshack.us/img682/5379/20100424022.th.jpg

No i po robocie!

100 zł zaoszczędzone przy całym dniu walki samemu

Powodzenia!


http://imageshack.us/a/img89/8363/4mlr.png
http://www.samnaprawiam.com/reklama/468jasny.jpg

Offline

 

#2 2010-04-26 17:09:42

 koniu03

Admin

6161367
Call me!
Skąd: Kutno
Zarejestrowany: 2008-04-10
Posty: 321
auto: ...: AUDI 90 :...
silnik: ...: 2,3 NG :...

Re: wymiana tulei tylnej belki - metoda termiczna (FOTO)

szczerze mowiac wyjecie wcisniecie na prasie gum do belki kosztuje 25-30zl tylko ze trzeba wyjmowac belke odpowietrzac uklad hamulcowy naciagac hamulec reczny, a za 100 zl masz wymiane gum bez wyjmowania belki z auta, czyli odpowietrzania co wiaze sie ze moze sie nam nie odkrecic odpowietrznik lub ukrecimy przewod hamulcowy i zwiekszaja sie koszta.

ale ogolnie spoko relacja znaczy sie fotorelacja

Offline

 

#3 2010-04-26 17:29:56

prezesso

vwfan

9401983
Skąd: Łęczyca
Zarejestrowany: 2008-04-09
Posty: 138
auto: MK3
silnik: ABD

Re: wymiana tulei tylnej belki - metoda termiczna (FOTO)

niestety miedziany przewód hamulcowy po prawej stronie musiałem wymienić na nowy, a przy okazji wymieniłem płyn hamulcowy w tylnej części, pozostaje jeszcze tylko z przodu płyn wymienić.

Z tulejami umawiałem się kilka razy u mechaniora, u którego 2 lata temu wymieniałem (80 zł robocizna prasą bez wyciągania belki), ale nie chciało mi się już czekać na jego "łaskę" i zabrałem się za robotę sam.
Szczerze - jakbym wiedział, że stare tuleje tak łatwo wyjdą to nie wyciągałbym belki tylko wymieniał pod autem...


http://imageshack.us/a/img89/8363/4mlr.png
http://www.samnaprawiam.com/reklama/468jasny.jpg

Offline

 
  • Index
  •  » PORADY
  •  » wymiana tulei tylnej belki - metoda termiczna (FOTO)

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
weekend w spa Ciechocinek kluby muzyczne Szafa drewniana soda kaustyczna wrocław